Revue 50+ magazín pre zrelých čitateľov

BEZPEČNE ZA VOLANTOM

Aj starší šofér musí byť fit

Vek je vraj iba číslo, tvrdia tí, čo oslávili päťdesiatku pred pätnástimi rokmi. Nie je to celkom tak, čo sa týka šoférovania. Či sa nám to páči alebo nie, schopnosť okamžite reagovať na situáciu na ceste sa objektívne znižuje.

Presvedčila o tom známa herečka Zita Furková (76). Za bieleho dňa v pešej zóne historického centra Bratislavy skončila pred pár týždňami s autom, ktoré šoférovala, na streche. Údajne sa vyhýbala inému vozidlu. Či je to tak alebo namiesto brzdového pedálu šliapla na plynový, ťažko povedať. Faktom ostáva, že kolesom narazila na betónovú zátarasu oddeľujúcu chodník od cesty kvôli bezpečnosti chodcov tak prudko, že ju vytrhla a auto sa prevrátilo. Napriek hrôzostrašne vyzerajúcej havárii sa šoférke našťastie takmer nič nestalo. Horšie dopadol tridsaťdvaročný Ivan, ktorého starší vodič vychádzajúci z vedľajšej cesty nabral tak, že mu zdemoloval prednú časť celkom nového vozidla. Mladý muž skončil v nemocnici s viacerými zlomeninami. Vinník tvrdil, že „keď sa pozeral, žiadne auto nevidel“.

Starší šoféri zvyknú robiť viaceré chyby – nerešpektujú dopravné značky, vojdú do protismeru, cúvajú bez toho, aby sa presvedčili, či nemajú za sebou prekážku, občas zmätkujú. A paradoxne doplácajú aj na to, že šoférujú veľmi opatrne, ich maximálna rýchlosť je osemdesiatka, čo v rýchlej prevádzke na diaľnici môže byť problémom.

Seniorom pribudne dôležitý doklad

Naše zákony a zrejme ani zákony iných krajín nestanovujú hornú vekovú hranicu pre vedenie motorových vozidiel . V jednej japonskej prefektúre, kde mali seniori vysoký podiel na dopravných nehodách, im nedávno hodili udičku. Za to, že odovzdajú vodičský preukaz a vzdajú sa pôžitku zo šoférovania, dostanú v jednom obchodnom reťazci zľavu. U nás zatiaľ platí, že „vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu Slovenskej republiky a dovŕšili vek 65 rokov, sú povinní podrobiť sa pravidelným lekárskym prehliadkam každých päť rokov. Títo vodiči sú povinní mať pri vedení motorového vozidla pri sebe doklad o zdravotnej spôsobilosti nie starší ako päť rokov a na výzvu policajta sú povinní sa ním preukázať,“ zdôrazňuje hovorkyňa Prezídia Policajného zboru SR Denisa Baloghová.

Z malej ankety, ktorú sme si medzi vodičmi seniormi urobili, vyplynulo, že mnohí o tejto povinnosti ani netušia. „Ak vodič vedie motorové vozidlo bez potrebných dokladov, dopúšťa sa priestupku, za čo mu hrozí pokuta do 50 eur,“ upozorňuje Denisa Baloghová. Zdravotnú prehliadku u svojho všeobecného lekára možno absolvovať najskôr dva mesiace pred dosiahnutím 65. roku a najneskôr dva mesiace po uplynutí tohto výročia.

Osobná zodpovednosť

Lekárska prehliadka však nemusí zachytiť každú zmenu zdravotného stavu, ktorá vylučuje spôsobilosť na vedenie motorového vozidla. Zákon preto apeluje na zodpovednosť vodičov. Nemali by si sadnúť za volant, ak je ich schopnosť znížená úrazom, chorobou, nevoľnosťou alebo únavou, a tiež po požití lieku, ktorý môže znížiť schopnosť viesť vozidlo.

Pri užívaní liekov na predpis aj bez receptu sú povinní prečítať si príbalový leták a o účinkoch sa poradiť s lekárom alebo lekárnikom, či môže negatívne ovplyvniť schopnosť viesť motorové vozidlo. Medzi lieky, ktoré môžu ovplyvniť pozornosť, patria lieky na liečbu depresie, alergií, bolesti, ale aj niektoré antibiotiká. Dôležité je dodržiavať dávkovanie a pri užívaní viacerých liekov, ktoré ovplyvňujú pozornosť, nešoférovať.

Experti tiež radia uprednostňovať jazdu cez deň. Riadeniu v noci, za zlého počasia, v cudzom prostredí a v hustej premávke sa treba radšej vyhnúť. Odporúčajú navštevovať očného lekára raz do roka a bezpodmienečne používať predpísané pomôcky, najmä okuliare a načúvací prístroj.

(DA)